Målgruppe: 1.-2. årstrinn
Tema: Digitale ferdigheter, Mangfold i naturen, Geometri
Varighet: 60-90 min
Antall elever: Maksimalt 16
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Nordnorsk vitensenter men kan også tas med ut i regionen
Materialkostnader: Ingen
Forarbeid på skolen
Elevene bør kjenne til hvorfor bier og humler er viktige i naturen. De kan også øve på typiske nordnorske blomster og bær.
Vitensenterbesøket
En BeeBot er en bierobot som programmeres ved hjelp av knapper på ryggen av biene.
Elevene jobber gruppevis med å få BeeBotene til å løse ulike oppgaver. De lærer også om biens viktige rolle i naturen.
Dialogene med pedagogen og utformingen av spillemattene motiverer til læring knyttet til både geometri og lokal botanikk.
Etterarbeid på skolen
I en årstid hvor det passer, bør elevene gå ut og se om de kan finne igjen bærene eller plantene bærene vokser på.
Tilknytning til læreplanen
Kjerneelementer i naturfag
- Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag.
- Elevene skal gjennom naturfaget øke sin forståelse av naturen og miljøet.
Kjerneelementer i matematikk
- Algoritmisk tenking er viktig i prosessen med å utvikle strategiar og framgangsmåtar for å løyse problem og inneber å bryte ned eit problem i delproblem som kan løysast
systematisk. - Digitale ferdigheiter i matematikk inneber å kunne bruke programmering til å utforske og løyse matematiske problem.
Kompetansemål i matematikk
- Utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar.
- Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel