Skip to main content

Teknologi og skaping: Oppfinnerverksted

Kan vi løse problemer gjennom teknologi og kreativitet? I dette undervisningsopplegget får elevene bruke fantasien sin til å lage egne oppfinnelser! Gjennom kreativ tenkning og praktisk arbeid skal de utvikle og bygge en prototype som løser et konkret brukerbehov.

read
Tegning av skisser til oppfinnelser.

Hvordan kan et par spesialbriller hjelpe en klønete spion eller et ryddetog hjelpe en rotete lillebror?

Opplegget gir elevene mulighet til å jobbe skapende og utforskende. De får være oppfinnere for en dag!

Ved å kombinere tilfeldige stikkord – for eksempel «rotete + brille + spion» – skal de utvikle en idé og bygge en prototype av en oppfinnelse. Hva slags tog trenger en rotete lillebror? Hva slags briller kunne hjulpet en klønete spion? Her er det bare fantasien som setter grenser.

Opplegget er utviklet i samarbeid med Skaperskolen – et nasjonalt prosjekt i regi av vitensentrene og Naturfagsenteret.

  • Målgruppe: 5.-7. trinn
  • Fag: Teknologi, Kunst og håndverk
  • Varighet: 90 minutter
  • Antall elever: Maks 30
  • Periode:
    • Tromsø: Hele året
    • Kan tas med ut i regionen ved forespørsel.
  • Sted: Nordnorsk vitensenter i Tromsø.
  • Pris: 60,- per elev. Lærere kommer inn gratis i følge med klassen.

Har du spørsmål eller behov for tilpasninger, ring 77 62 09 45 eller send oss en e-post til:
bestilling@nordnorsk.vitensenter.no.

Undervisninga foregår i Nordnorsk vitensenters lokaler i både Tromsø. De fleste av våre opplegg egner seg også for gjennomføring på skoler og i barnehager i hele Troms og Finnmark. Vennligst oppgi dersom dere ønsker at aktiviteten skal gjennomføres på egen skole.

Se her for mer informasjon om undervisning, bestilling og pris.

Hva skjer i dette undervisningsopplegget

Ingen forarbeid kreves.

Tid: 90 minutter

Under besøket jobber elevene med idémyldring, kreativ problemløsning og prototyping. Elevene deles inn i tilfeldige grupper på 3 og skal i gruppen komme frem til sin oppfinnelse.Målet er å designe og bygge en modell som dekker et brukerbehov de selv har definert. Når de har bygget prototyp av ideen sin får de fortelle om den til de andre.

Du finner mange andre artige undervisningsopplegg fra skaperskolen på Skaperskolen

Kjerneelement: Teknologi

«Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag. Gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende. Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter. De skal vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer. Kunnskap om og kompetanse innenfor teknologi er derfor viktig i et bærekraftsperspektiv. Arbeid med kjerneelementet teknologi skal kombineres med arbeid knyttet til de andre kjerneelementene.»

Kompetansemål i Naturfag etter 7. trinn
  • Designe og lage et produkt basert på brukerbehov.
  • Reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer og skape muligheter – og dilemmaer.
  • Utforske, lage og programmere teknologiske systemer med samvirkende deler.

Kjerneelement: kunst- og designprosesser

utvikle nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer. Kjerneelementet vektlegger både åpne og utforskende prosesser, og stegvise prosesser med utvikling og innovasjon som mål.

Kompetansemål i Kunst og håndverk etter 7.trinn
  • Bruke strategier for idéutvikling og problemløsning
  • Designe og lage en utstilling som viser både prosess og ferdig produkt.

Lærerens rolle:

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig under besøket. Lærerne har ansvar for gruppen gjennom hele oppholdet og kan bli bedt om å bistå underveis. Formidleren fra Vitensenteret har ansvar for selve gjennomføringen av programmet.

  1. Ved ankomst registrerer lærer besøket i resepsjonen. Dersom det ønskes faktura, må rekvisisjon medbringes.
  2. Skolegrupper kan benytte garderoben. Heng klær på et avgrenset område slik at det blir plass til andre besøkende.
  3. Lærerne har ansvar for elevenes oppførsel under hele besøket.
  4. Gjenstander som tilhører installasjoner skal legges tilbake etter bruk.
  5. På Vitensenteret har vi innestemme og innefart. Vis hensyn til andre besøkende.
  6. Medbrakt mat og drikke kan nytes i spiseområdet «Tareskogen». Vi ber om at spising kun foregår her, og setter pris på at dere rydder etter dere og plasserer sekker og lignende tilbake i garderoben.
  7. Elever er velkomne i butikken, men kun sammen med lærer. Lærerne har også her ansvar for elevenes oppførsel. Elever uten voksne til stede blir bedt om å forlate butikken. Varer skal behandles forsiktig, og pakninger må ikke åpnes. Våre butikkansatte hjelper dere gjerne ved spørsmål.

Du møter en av oss

Nina

Nina Boine Olsen

Elisabeth

Elisabeth Killie Kanebog