Målgruppe: 5.-7.
Tema: teknologi, håndverk, design
Varighet: 90 minutter
Antall elever: maksimalt 30
Periode:
Sted: Opplegget kjøres primært hos Nordnorsk vitensenter i Tromsø, men kan også tas med ut i regionen
Materialkostnader: Ingen
Dette undervisningsopplegget gir elevene trening i å jobbe kreativt og skapende. Gjennom en idémyldringsprosess får elevene prøve seg som oppfinnere og lage en prototype av oppfinnelsen sin. Hvilken oppfinnelse blir til hvis man idemyldrer rundt ordene «rotete + brille + spion» ? Eller hva med « rotete + tog + lillebror»?
Undervisningsopplegget er utviklet i et samarbeid mellom vitensentrene og naturfagssenteret i prosjektet Skaperskolen. På nettsiden til Skaperskolen finnes opplegget i sin helhet, der kan du også finne andre undervisningsopplegg du kan utføre med klassen din og lese om skaperskolens didaktiske plattform.
Forarbeid på skolen
Før vitensenterbesøket må klassen gjennomføre et forarbeid som er beskrevet i lærerveiledninga.
Vitensenterbesøket
Under vitensenterbesøket vil elevene bruke fantasien når de lager prototyper av oppfinnelser som skal dekke et bestemt brukerbehov.
Etterarbeid på skolen
Etter vitensenterbesøket kan faglærer bygge på erfaringer fra aktiviteten og hente ut relevant læring i sitt fag, se lærerveiledninga for flere detaljer
Tilknytning til læreplanen
For tilknytning til kjerneelementer, se lærerveiledninga.
Naturfag etter 7. trinn:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- designe og lage et produkt basert på brukerbehov.
- reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer.
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Kunst og håndverk etter 7. trinn:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
- designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt