Skip to main content

Programmering for små og store

Nordnorsk vitensenter har lenge hatt et tilbud innen programmering for skole og barnehage. Med de nye læreplanene som kom for noen år siden har vi flere tilbud innen programmering, og nå har vi også nytt utstyr som fases inn. Men, programmering er ikke bare en del av vårt pedagogiske tilbud, det dukker også opp som søndagsaktivitet i løpet av året.

read

Sphero Indy - ny robot for de minste

Vår gamle travere, Bee-Bot og Blue-Bot har fått selskap av Sphero Indy, en liten programmerbar blå bil. Bee-Bot programmeres med å trykke på knapper, mens Indy programmeres med lapper som den kjører over. Går alt etter planen, vil Indy dukke opp i et tilbud til barnehage i løpet av våren.

LEGO-roboter

SPIKE Essential og SPIKE Prime er LEGO-roboter som brukes i flere opplegg på flere trinn. Her bygger elevene roboter av LEGO, med og uten sensorer, og programmerer disse. Nivået på aktivitetene kan tilpasses fra småtrinn, via mellomtrinn til ungdomstrinn.

Hvert år arrangeres FIRST LEGO League (FLL), en tverrfaglig teknologi- og forskningskonkurranse for barn og ungdom mellom 10 og 16 år. Her deltar både private lag og lag med elever fra mellom- og ungdomstrinn. Vitensenteret tilbyr FLL-kurs til både elever og lærere.

Micro:bit - en allsidig liten dings

mictro:bit er en liten mikrokotroller, et elektronisk kretskort med en liten datamaskin, som er utviklet med tanke på bruk i skolen. Da vitensentrene i Norge fikk i oppdrag å kurse elever og lærere på 6. trinn i programmering, ble micro:bit valgt som hjelpemiddel. Prosjektet fikk navnet super:bit og nesten alle skoler i Norge har fått utstyr og besøk fra et vitensenter, og opplæring i programmering og bruk av micro:bit og robotbilen Bit:bot. Super:bit-prosjektet fortsetter med skolebesøk til mellomtrinnet og en super:bit-kamp for skoler som ønsker å være med. Følg med på nettsidene til Vitensenteret og på superbit.no for mer informasjon.

micro:bit brukes ikke bare til super:bit, den opptrer også i noen av oppleggene hos skaperskolen.no. Hos Nordnorsk vitensenter brukes micro:biten i Robotball og micro:bit-orkester for ungdomstrinnet.

Sisyphus - en programmerbar sandkasse

Høsten 2023 fikk de fleste Vitensentrene i landet en programmerbar sandkasse kalt Sisyphus. Den er en rund boks med et rundt opplyst rom med sand og en jernkule som styres av en robot og en magnet. Sisyphus vil bli tatt i bruk i Trekanter, firkanter og programmering for ungdomstrinnet i løpet av våren.

Det vil også være aktuelt å utvikle tilbud rettet mot videregående hvor er tenkt Sisyphus brukt. Pythagoras, sinus, cosinus og enhetssirkelen (innføring i trigonometri) og Polare koordinater, er to arbeidstitler,

Bare datamaskiner

De fleste tenker nok at du bare trenger en datamaskin for å programmere, teksten over viser at programmering er mer enn bare datamaskinbruk. Vitensenteret har tre tilbud som bare bruker datamaskin, alle er for ungdomstrinnet. Trekanter, firkanter og programmering som er nevnt over, ble utviklet får å bare bruke datamaskin, og vil være tilgjengelig i datamaskinversjonen også etter at Sisyphus-versjonen er klar. De andre to som bruker datamaskin er Spilldesign og Kodekraft.

Kodekraft er nettbasert og gratis for skolene, og dermed ganske fleksibelt når det gjelder tidspunkt for gjennomføring.

Fritidspublikum

Våre fritidsklubber i Tromsø, SKILLS Kveldslab for barn fra 9 og 12 og SKILLS Pluss for ungdom fra 13 til 16, har ulike aktiviteter og også programmering. Vi har også en SKILLS Kodeklubb hvor programmering er hovedtema. Alle fritidsklubbene er gratis. Klikk på linkene for mer informasjon.

Gjennom året vil programmering også være tema for søndagsaktiviteter. Da finner vi fram robotene SPIKE, Bee-Bot og Indy, sammen med den kulerunde Sphero.