Skip to main content

Skaperskolens kompetansehevingskurs

5 modulers kurs i skaperskolemetodikk for lærere.

read

Målgruppe: Lærere på alle trinn i grunnskolen
Varighet: Tilpasses
Sted: Kurset kan kjøres på Vitensenteret, eller ute i regionen/kommunen/skolen
Pris: Avtales

Praktisk, skapende undervisning

Skaperskolen tilbyr konkrete og lett tilgjengelige undervisningsopplegg som er utviklet basert på våre prinsipper for god undervisning. Oppleggene er relevante for et bredt spekter av fag og fremmer en tverrfaglig tilnærming.

Pedagogisk verktøykasse

Skaperskolen gir lærerne verktøy for å strukturere, planlegge og lykkes med praktisk undervisning. Her synligjøres de didaktiske grepene med den hensikt å bevisstgjøre kursdeltakerne i skaperskole-metodikken.

Skaperskolen bygger på et positivt elevsyn, der vi tror at alle elever i utgangspunktet er motiverte og gjør så godt de kan. Vår undervisningsmetodikk legger til rette for at elevene får meningsfulle oppgaver/oppdrag som gir læring mening. Ved å bruke våre verktøy kan læreren skape et godt, kreativt klima i klassen, hvor elevene føler tilhørighet og et ønske om å være til stede.

Kort om våre kurs

Skaperskolens kompetansehevingskurs er praksisnære. Som elevene, skal også deltakerne lære gjennom å gjøre, lage og skape. Kurset består av moduler som tar for seg den didaktiske plattformen og de didaktiske verktøyene til skaperskolen. Hver modul tar for seg ett undervisningsopplegg og i etterkant knyttes didaktikken opp mot dette. Vi anbefaler alltid kursdeltakerne å teste ut ting fra kurset mellom samlingene.

Skaperskolens kompetansehevingskurs

1. Introduksjon til Skaperskolen

  • Didaktisk plattform og prinsipper
  • Boblemodellen som verktøy
  • Kreativ prosess og metode
  • Kritiske punkter

2. Å lede praktisk, variert og skapende undervisning

  • Bruk av startere
  • Den kloke lederen
  • Å bygge et lag
  • Elevsyn og lærerrollen
  • Innføring i eget klasserom

3. Teknologi og fag – lære gjennom å gjøre

  • Teknologiforståelse og begreper
  • Designvirkemidler
  • Hvordan sikre faglig fokus og læring
  • Tverrfaglig læring
  • Kravspesifikasjon

4. Skaperskolen og programmering

  • Programmering som verktøy i tverrfaglig undervisning
  • Bruk av startere
  • Gjøre tenking synlig
  • Støttestrukturer

5. Skaperlæring, verktøy og hvordan gjøre tenking synlig

  • Læring gjennom skapende undervisning
  • Ferdigheter for det 21. århundre
  • Gjøre tenkning synlig og tankerydding
  • Samtalestartere
  • Tenkeboksen

Hvorfor ta dette kurset?

  • Kurset gir et faglig didaktisk kompetanseløft til skolen.
  • Kurset gir lærerne verktøy til å hvordan en mer praktisk, variert og relevant opplæring i alle fag.
  • Kurset gir kunnskap om hvordan læring gjennom skaping kan føre til at elever føler på mestring og mening i klasserommet.

Prestvannet skole:

Alle lærerne ved skolen har gjennomført kursrekken sist skoleår. Rektor Tor Ivar sier dette om hva skaperskolen har gjort med deres skole:

« Skaperskolen bidrar virkelig til økt motivasjon, mestring, samarbeid, nysgjerrighet og kreativitet for alle på skolen. Å lære gjennom å gjøre er noe alle liker.»

Dette sier lærere som har vært på kurs:

Skaperskolemetodikken er viktig fordi:

  • Den vektlegger elevens behov for å jobbe med noe praktisk, relevant og meningsfylt.
  • Den åpner for nye relasjoner mellom elever som ikke er så mye sammen til vanlig.
  • Den fører til at elevene kjenner på mening og mestring, og gir elevene eierskap til det de holder på med.
  • Den gjør skolehverdagen og læring givende både for elever og lærere. Dette er gøy!

Kompetansehevingskurset holdes av

Elisabeth Killie Kanebog

Formidlingsleder ved Nordnorsk vitensenter og Skaperskoleentusiast. En av 3 utviklere av Skaperskolens didaktiske plattform. Erfaren kunst & håndverkslærer. Har den største kreative muskelen og er en stødig leder av styrt kreativ prosess.

Nina Boine Olsen

Pedagog ved Nordnorsk vitensenter og erfaren kursholder i  Skaperskoledidaktikk. Master i matematikkdidaktikk, lang erfaring med undervisning i arbeidslivsfag og er dreven innen programmering i skolen.