Hopp til hovedinnhold

Robotlego: SPIKE Essential

I denne aktviteten får elevene samarbeide om å bygge og programmere LEGO roboter og gøyale konstruksjoner.

14. Oct 2022
lest
Tegning av LEGO figur på eventyr i ørkenen.

Målgruppe:
Tema: Teknologi
Varighet: 90 minutter
Antall elever: Maskimalt 30
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Nordnorsk vitensenter men kan også tas med ut i regionen
Materialkostnader: Ingen

Forarbeid på skolen

Denne aktiviteten har ikke forarbeid.

Vitensenterbesøket

Elevene har en samtaler om roboter og koding med formidleren fra Vitensenteret. Deretter får elevene jobbe i små grupper på 2-3 elever. De skal velge et byggeprosjekt som enten resulterer i en gøyal karusell i en fornøyelsespark, eller en farkost som kan reise på eventyr og utforske spennende mål. Elevene må programmere robotdelene de har bygget, og finne muligheter for å justere koden slik at deres konstruksjoner kan få mer funksjonalitet. Hvor fort kan karusellen snurre?

Etterarbeid på skolen

Ferdighetene med roboter som elevene har tilegnet seg i denne aktiviteten kan brukes i FIRST LEGO League, en teknologi- og forskningskonkurranse som gjennomføres hver høst. Vi anbefaler skoler som ønsker mer informasjon om dette prosjektet å ta kontakt med Nordnorsk vitensenter.

Tilknytning til læreplanen

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon, skape digitale produkter og kommunisere.

Relaterte artikler

Undervisninga i det pedagogiske tilbudet foregår både i Nordnorsk vitensenter sine lokaler i Tromsø og Alta, og på skolene i regionen. For elever i Tromsø og Alta vil besøkene i...