Målgruppe:
Tema: Teknologi
Varighet: 90 minutter
Antall elever: Maskimalt 30
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Nordnorsk vitensenter men kan også tas med ut i regionen
Materialkostnader: Ingen
Forarbeid på skolen
Denne aktiviteten har ikke forarbeid.
Vitensenterbesøket
Elevene har en samtaler om roboter og koding med formidleren fra Vitensenteret. Deretter får elevene jobbe i små grupper på 2-3 elever. De skal velge et byggeprosjekt som enten resulterer i en gøyal karusell i en fornøyelsespark, eller en farkost som kan reise på eventyr og utforske spennende mål. Elevene må programmere robotdelene de har bygget, og finne muligheter for å justere koden slik at deres konstruksjoner kan få mer funksjonalitet. Hvor fort kan karusellen snurre?
Etterarbeid på skolen
Ferdighetene med roboter som elevene har tilegnet seg i denne aktiviteten kan brukes i FIRST LEGO League, en teknologi- og forskningskonkurranse som gjennomføres hver høst. Vi anbefaler skoler som ønsker mer informasjon om dette prosjektet å ta kontakt med Nordnorsk vitensenter.
Tilknytning til læreplanen
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon, skape digitale produkter og kommunisere.