Det som gjør talentsatsingen unik, er de fysiske møtene. Her legges grunnlaget for nettverksbygging, både mellom elevene som får delta på talentsenter i realfag og mellom elevene og fagansatte hos våre samarbeidspartnere i forskning og næringsliv. Vi mener derfor Talentsenteret er et viktig bidrag til satsingen på denne elevgruppen.
Likevel er det som foregår på skolen det aller viktigste, for alle elever.
Vi ønsker derfor å øke lærernes kunnskap om kartlegging og identifisering, og styrke kompetansen på tilrettelagt undervisning som også omfavner denne elevgruppen.
Lærerkurs
Talentsenteret tilbyr kurs om elever med stort læringspotensial (SLP). Kurset retter seg spesielt mot lærere, men også annet fagpersonell som PPT og skoleledelse vil kunne ha stor nytte av å delta.
Kursets del om identifisering av SLP vil være egnet for lærere som underviser fra småtrinn til VGS. Delen om tilrettelagt undervisning har praktiske eksempler tilpasset ungdomstrinnet, men de generelle metodene er uavhengig av alder på elevene. Barneskolelærere og VGS-lærere vil derfor også ha nytte av denne delen.
Kurset er gratis og varer fra kl 09:00 - 15:00
Skoleåret 2021-22 har vi planlagt følgende kurs:
Sted | Dato | Påmelding |
Tromsø | 16. februar 2022 | Gå til påmelding |
Narvik | 23. februar 2022 | Gå til påmelding |
Alta | 2. mars 2022 | Gå til påmelding |
Harstad | 30. mars 2022 | Gå til påmelding |
Bodø | 6. april 2022 | Gå til påmelding |
Digitalt lærerkurs (webinar) | 23. mars 2022 | Gå til påmelding |
Ved ledig kapasitet ønsker vi å tilby kurset også i andre kommuner.
Ta kontakt med Hedinn Gunhildrud ved interesse.
Andre ressurser
Naturfagsenteret i samarbeid med Vitensenterforeningen presenterer her ideér til aktiviteter på siden:
- Naturfagsenteret: Tilbud til elever med stort læringspotensiale.
Matematikksenteret har også laget en god oversiktsside med aktiviteter og oppgaver til elever samt nyttige tips til lærere:
- Matematikksenteret: Elever med stort læringspotensial.
Forskning og utvikling
Helt siden oppstart av prosjektet høsten 2016, har det vært en viktig oppgave å tilrettelegge for at det skjer evaluering og følgeforskning i tilknytning til utprøvingen. To sentrale samarbeidspartnere er professorene Ella Idsøe (Naturfagsenteret) og Mirjam Harkestad Olsen (UiT – Norges arktiske universitet), som begge var sentrale personer i Jøsendalutvalget (NOU 2016:14 Mer å hente - Bedre læring for elever med stort læringspotensial).
- Regjeringen.no: Talentsentre i realfag blir permanent ordning.
- Utdanningsdirektoratet: Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial.
- Utdanningsforskning: Høytpresterende elever.
Kronikker og intervjuer
- Ella M.C. Idsøe: Talentene trenger noe å strekke seg etter. Kronikk i Bergens Tidende, 2016.
- Vimeo: Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i realfag – Ella Idsøe. Publisert i 2017.
- Ella M.C. Idsøe: Har vi råd til å miste de evnerike barna? Aftenposten, 7.2.2014.
Bøker om temaet
- Ella Cosmovici Idsøe og Kjell Skogen: Våre evnerike barn: en utfordring for skolen. Høyskoleforlaget, 2011.
- Ella Cosmovici Idsøe: Elever med akademisk talent i skolen. Cappelen Damm Akademisk, 2014.