Hopp til hovedinnhold

Matematikk: Tenke seg til

Kan man forstå regning med variabler bedre om man utforsker og oppdager sammenhenger? Gjennom praktiske oppgaver og diskusjoner håper vi å gi dypere forståelse til de matematiske reglene vi bruker når vi regner algebra.
12. Nov 2025
lest

Mønstergjenkjenning og generalisering

Ved å jobbe med praktiske aktiviteter med tallrekker og figurtall trener eleven på mønstergjenkjenning og generalisering, og får en introduksjon til algebra og variabelbegrepet. Oppgavene tilpasses avhengig av om dette er en innføring til algebra eller om elevene har jobbet litt med algebra allerede. Elevene får også en innføring i hvordan det er å jobbe i et tenkende klasserom.

  • Målgruppe: 8.-10. trinn
  • Fag: Matematikk: algebra
  • Varighet: 60-90 minutter
  • Antall elever: Maks 30
  • Periode:
    • Tromsø: Hele året
    • Kan tas med ut i regionen ved forespørsel.
  • Sted: Nordnorsk vitensenter i Tromsø.
  • Pris: 60,- per elev. Lærere kommer inn gratis i følge med klassen.

Har du spørsmål eller behov for tilpasninger, ring 77 62 09 45 eller send oss en e-post til:
bestilling@nordnorsk.vitensenter.no.

Undervisninga foregår i Nordnorsk vitensenters lokaler i både Tromsø. De fleste av våre opplegg egner seg også for gjennomføring på skoler og i barnehager i hele Troms og Finnmark. Vennligst oppgi dersom dere ønsker at aktiviteten skal gjennomføres på egen skole.

Se her for mer informasjon om undervisning, bestilling og pris.

Hva skjer i dette undervisningsopplegget

Ingen

Tid: 60-90 minutter

Elevene arbeider i synlig tilfeldige grupper på 3, der de blir plassert i nye grupper for hver oppgave og jobber på vertikale tavler. Elevene jobber med praktiske aktiviteter med tallrekker og figurtall.

Matematikksenteret har utviklet Mattelist med mange fine oppgaver man kan jobbe med i etterkant av opplegget. I oversikten inne i lærerplankartet, kan man enkelt plukke ut oppgaver knyttet opp mot kompetansemål i matematikk.

Kjerneelement: Utforsking og problemløsning

Elevene skal leter etter mønstre, finner sammenhenger og diskuterer seg fram til en felles forståelse. Elevene skal legge mer vekt på strategiene og framgangsmåtene enn på løsningene.

Kjerneelement: Resonnering og argumentasjon

Elevene skal kunne følge, vurdere og forstå matematiske tankerekker. Det innebærer at elevene skal forstå at matematiske regler og resultater ikke er tilfeldige, men har klare begrunnelser.

Kjerneelement: Representasjon og kommunikasjon

Måter å uttrykke matematiske begreper, sammenhenger og problemer på. Representasjoner kan være konkrete, kontekstuelle, visuelle, verbale og symbolske. Kommunikasjon i matematikk handler om at elevene bruker matematisk språk i samtaler, argumentasjon og resonnementer.

Kjerneelement: Abstraksjon og generalisering

Elevene skal gradvis utvikler en formalisering av tanker, strategier og matematisk språk. Utviklingen går fra konkrete beskrivelser til formelt symbolspråk og formelle resonnementer. Generalisering i matematikk handler om at elevene oppdager sammenhenger og strukturer og ikke blir presentert for en ferdig løsning.

Kjerneelement: Matematiske kunnskapsområder

Algebra handler om å utforske strukturer, mønstre og relasjoner og er en viktig forutsetning for at elevene skal kunne generalisere og modellere i matematikk. Funksjoner gir elevene et viktig verktøy for å studere og modellere endring og utvikling.

Kompetansemål i matematikk etter 8. trinn
  • Utforske algebraiske regneregler
  • Beskrive og generalisere mønstre med egne ord og algebraisk
Kompetansemål i matematikk etter 9. trinn
  • Beskrive, forklare og presentere strukturer og utviklinger i geometriske mønstre og tallmønstre

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig under besøket. Lærerne har ansvar for gruppen gjennom hele oppholdet og kan bli bedt om å bistå underveis. Formidleren fra Vitensenteret har ansvar for selve gjennomføringen av programmet.

  1. Ved ankomst registrerer lærer besøket i resepsjonen. Dersom det ønskes faktura, må rekvisisjon medbringes.
  2. Skolegrupper kan benytte garderoben. Heng klær på et avgrenset område slik at det blir plass til andre besøkende.
  3. Lærerne har ansvar for elevenes oppførsel under hele besøket.
  4. Gjenstander som tilhører installasjoner skal legges tilbake etter bruk.
  5. På Vitensenteret har vi innestemme og innefart. Vis hensyn til andre besøkende.
  6. Medbrakt mat og drikke kan nytes i spiseområdet «Tareskogen». Vi ber om at spising kun foregår her, og setter pris på at dere rydder etter dere og plasserer sekker og lignende tilbake i garderoben.
  7. Elever er velkomne i butikken, men kun sammen med lærer. Lærerne har også her ansvar for elevenes oppførsel. Elever uten voksne til stede blir bedt om å forlate butikken. Varer skal behandles forsiktig, og pakninger må ikke åpnes. Våre butikkansatte hjelper dere gjerne ved spørsmål.

Du møter en av oss

Nina

Nina Boine Olsen

Astrid

Astrid Wara