Hopp til hovedinnhold

Spilldesign: Vi lager et eventyrspill

Elevene får i denne aktiviteten designe og programmere sitt eget dataspill. De må tegne og animere spillfigurer som skal utforske en spillverden som de skaper selv.

24. Oct 2022
lest
Pixel-art med spillfigurer foran himmel med skyer.

Målgruppe: 8. - 10. trinn
Tema: Teknologi (kunst og håndverk, matematikk, digitale ferdigheter)
Varighet: 2 eller 4 klokketimer (i en 4-klokketimers variant er lunsjpuse inkluderert)
Antall elever: 20
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Nordnorsk vitensenter i Tromsø, men kan også tas med ut i regionen
Materialkostnader: Ingen

Forarbeid på skolen

Vi anbefaler at elevene har designet en eller flere spillfigurer med pixel-art (pikselkunst) før de kommer til Vitensenteret. Dette gjør de ved å tegne figurer på ruteark over et begrenset område, f.eks 16x16 ruter per figur. Man kan tegne i sort/hvitt eller fylle hver rute fylles med en farge. Dette kan være en øvelse før opplegget på Vitensenteret, eller et forarbeid som de kan bruke som grunnlag for det videre arbeidet i aktiviteten.

Vitensenterbesøket

Elevene lager et eventyrspill med Makecode Arcade. Vi starter med en samtale om dataspill, blant annet om kategorier, funksjonalitet og fagområder. Elevene får jobbe alene eller i teams på to personer for å lage dataspill. De må designe en spillverden, spillfigurer, fiender, skatter og systemer for å vinne eller tape spillet.

Etterarbeid på skolen

Elevene kan jobbe videre med sine spill på skolen og legge til ytterligere funksjonalitet gjennom:

  • Animasjoner
  • Lyd og musikk
  • Utvidet funksjonalitet
  • Større spillverden med flere nivåer

Tilknytning til læreplanen

Kunst og håndverk: Kompetansemål etter 10. trinn

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter

Matematikk: Kompetansemål etter 8. trinn

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering

Relaterte artikler

Undervisninga i det pedagogiske tilbudet foregår både i Nordnorsk vitensenter sine lokaler i Tromsø og Alta, og på skolene i regionen. For elever i Tromsø og Alta vil besøkene i...