Denne aktiviteten har ikke forarbeid.
Elevene har en samtaler om roboter og koding med formidleren fra Vitensenteret. Vi bygger så en kjørebase i små grupper på 2-3 elever. Deretter får elevene lage kode etter oppskrift som gjør denne kjørebasen i stand til å bevege seg med variabler, løkker og vilkår. De får montere på ultralydsensor og benytte innebygget gyrosensor til avansert navigasjon. Avslutningsvis får elevene en utfordring som de må løse med de kodeferdighetene de har tilegnet seg i løpet av aktiviteten - før vi demonterer og rydder utstyret.
Ferdighetene med roboter som elevene har tilegnet seg i denne aktiviteten danner grunnlaget for deltakelse i FIRST LEGO League Challenge, en teknologi- og forskningskonkurranse som gjennomføres hver høst. Vi anbefaler skoler som ønsker mer informasjon om dette prosjektet å ta kontakt med Nordnorsk vitensenter.
Tilknytning til læreplanen
Naturfag: Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
Matematikk: Kompetansemål etter 5. og 6. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker
- bruke variabler, løkker, vilkår og funksjoner i programmering til å utforske geometriske figurer og mønstre