Hopp til hovedinnhold

Teknologi og skaping: Kreativt klimaverksted

Klimaet er i endring – og framtiden trenger nye løsninger. I dette kreative verkstedet får elevene et innblikk i klimautfordringer, utvikle egne idéer og bygge prototyper på oppfinnelser som kan gjøre en forskjell.
11. Nov 2025
lest

Kan teknologi og kreativitet løse klimautfordringene?

Elevene får i oppdrag å komme opp med en idé som løser en av våre store klimautfordringer og bygge en prototype av oppfinnelsen. Elevene går gjennom en kreativ prosess hvor de blir introdusert for ulike klimautfordringer. De finner, velger og bearbeider ideer, bygger en prototype av oppfinnelsen og presenterer oppfinnelsene for hverandre.

  • Målgruppe: 8.-10. trinn
  • Fag: Naturfag:Teknologi, Kunst & håndverk og samfunnsfag
  • Varighet: 120 minutter
  • Antall elever: Maks 30
  • Periode:
    • Tromsø: Hele året
    • Kan tas med ut i regionen ved forespørsel.
  • Sted: Nordnorsk vitensenter i Tromsø.
  • Pris: 60,- per elev. Lærere kommer inn gratis i følge med klassen.

Har du spørsmål eller behov for tilpasninger, ring 77 62 09 45 eller send oss en e-post til:
bestilling@nordnorsk.vitensenter.no.

Undervisninga foregår i Nordnorsk vitensenters lokaler i både Tromsø. De fleste av våre opplegg egner seg også for gjennomføring på skoler og i barnehager i hele Troms og Finnmark. Vennligst oppgi dersom dere ønsker at aktiviteten skal gjennomføres på egen skole.

Se her for mer informasjon om undervisning, bestilling og pris.

Hva skjer i dette undervisningsopplegget

Det er en fordel om elevene har noe forkunnskaper om drivhuseffekten og om hvilke klimaendringer vi ser i dag og i fremtiden.

Tid: 120 minutter

Elevene jobber i synlig tilfeldige grupper på 3. Hver gruppe skal komme opp med en idé som løser en av våre store klimautfordringer og bygge en prototype av oppfinnelsen. På slutten skal alle gruppene presentere ideen sin..

Undervisningsopplegget fungerer fint som en start på et videre arbeid som dreier rundt hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer.

Kjerneelement: Teknologi

Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag. Gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende. Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter. De skal vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer. Kunnskap om og kompetanse innenfor teknologi er derfor viktig i et bærekraftsperspektiv.

Kompetansemål i naturfag etter 10. trinn
  • Utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker.

Kjerneelement: Bærekraftig samfunn

Elevene skal se at menneskers ressursbruk har hatt og har konsekvenser, og kunne vurdere handlingsalternativer for bærekraftig utvikling på individuelt, nasjonalt og globalt nivå.

Kompetansemål i samfunnsfag etter 10. trinn
  • Beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn

Kjerneelement: Visuell kommunikasjon

Visuell kommunikasjon innebærer at elevene skal kunne lese, forstå og bruke det visuelle språket. Utvikling av tegneferdigheter er her helt grunnleggende for å kunne kommunisere ideer, erfaringer, budskap og sammenhenger. Elevene skal bruke visuelle virkemidler bevisst og eksperimenterende i todimensjonale, tredimensjonale og digitale uttrykk.

Kjerneelement: Kunst- og designprosesser

Kunst- og designprosesser innebærer at elevene skal utvikle nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer. Kjerneelementet vektlegger både åpne og utforskende prosesser, og stegvise prosesser med utvikling og innovasjon som mål.

Kompetansemål i kunst & håndverk etter 10. trinn
  • Utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdere holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
  • Visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig under besøket. Lærerne har ansvar for gruppen gjennom hele oppholdet og kan bli bedt om å bistå underveis. Formidleren fra Vitensenteret har ansvar for selve gjennomføringen av programmet.

  1. Ved ankomst registrerer lærer besøket i resepsjonen. Dersom det ønskes faktura, må rekvisisjon medbringes.
  2. Skolegrupper kan benytte garderoben. Heng klær på et avgrenset område slik at det blir plass til andre besøkende.
  3. Lærerne har ansvar for elevenes oppførsel under hele besøket.
  4. Gjenstander som tilhører installasjoner skal legges tilbake etter bruk.
  5. På Vitensenteret har vi innestemme og innefart. Vis hensyn til andre besøkende.
  6. Medbrakt mat og drikke kan nytes i spiseområdet «Tareskogen». Vi ber om at spising kun foregår her, og setter pris på at dere rydder etter dere og plasserer sekker og lignende tilbake i garderoben.
  7. Elever er velkomne i butikken, men kun sammen med lærer. Lærerne har også her ansvar for elevenes oppførsel. Elever uten voksne til stede blir bedt om å forlate butikken. Varer skal behandles forsiktig, og pakninger må ikke åpnes. Våre butikkansatte hjelper dere gjerne ved spørsmål.

Du møter en av oss

Elisabeth

Elisabeth Killie Kanebog

Nina

Nina Boine Olsen