Hopp til hovedinnhold

Kjemiske reaksjoner

Hvordan kan du se at det skjer en kjemisk reaksjon? En måte er å observere egenskapene til stoffene som reagerer. Egenskaper er noe ved stoffer du kan se, føle, lukte, høre, smake eller måle.
24. Oct 2022
lest
Røyk stiger opp av fire reagensrør.

Målgruppe: 7.trinn
Tema: Kjemi
Varighet: 90 minutter
Antall elever: 30
Periode: Tromsø - Hele året / Alta - Desember/januar
Sted: Opplegget kjøres primært hos Nordnorsk vitensenter i Alta og Tromsø
Materialkostnader:

Undervisningsopplegget «Kjemiske reaksjoner», består av 3 deler:

  • Forarbeid - jobbes med på skolen før dere kommer på besøk til vitensenteret.
  • Besøk på vitensenteret.
  • Etterarbeid – jobbes med på skolen etter besøk på vitensenteret.

Pris og bestilling

Tromsø

Anbefalt forarbeid på skolen

Tid: 60-90 min

Forarbeidet består av 3 deler.

  • Se filmen (4 min). NRK Skole – Lærerike programmer og klipp sammen med elevene.
  • Del ut elevheftet «Kjemiske reaksjoner» (4 sider) til alle elevene. Alternativt kan dette gjøres elektronisk.
  • Les boken «Kjemiske reaksjoner overalt». Legg merke til at elevene skal jobbe med første siden i elevheftet, før de leser boken.
Link til

Film: NRK Skole – Lærerike programmer og klipp

Elevhefte:

Bok:

Vitensenterbesøk

Tid: 90 min

Elevene skal besøke våtlabben hvor de jobber sammen i grupper på 2-4 elever. De skal samarbeide om å gjennomføre forsøk, drøfte hypoteser, beskrive og gjenkjenne egenskaper til elementer i kjemiske reaksjoner. I løpet av undervisningen blir elevene å fylle ut en labrapport. Dette kan alternativt gjennomføres elektronisk gitt at elevene tar med egne iPader.

Etterarbeid på skolen

Elvene får med seg labrapportene som kan ferdigstilles mer etter lærer ønske.

Restmateriale fra forsøket blir også send med lærer som kan brukes til å gjennomføre et forsøk på skolen for å se om vi har hatt en fullstendig kjemisk reaksjon.

Link til:

Etterarbeid:

Alta

https://newtonroom.com/no/newton-rom/newton-alta/modulepage/mid2634

Kjerneelementer i Naturfag:

Naturfaglige praksiser og tenkemåter:

Elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag. Elevene skal gjennom opplevelse, undring, utforsking og erfaring forstå verden omkring seg i et naturvitenskapelig perspektiv. Ved å arbeide praktisk og ved å lage egne modeller for å løse faglige utfordringer, kan elevene utvikle skaperglede, evner til nytenking og forståelse av naturfaglig teori.

Kompetansemål, naturfag etter 7.trinn:

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar.
  • Utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem.
  • Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn.

Tilknytning til læreplanen

Fag: kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • Elevene deltar i risikovurderinger knyttet til forsøk og følger sikkerhetstiltakene. (Naturfag 7.trinn)

Relaterte artikler

Undervisninga i det pedagogiske tilbudet foregår både i Nordnorsk vitensenter sine lokaler i Tromsø og Alta, og på skolene i regionen. For elever i Tromsø og Alta vil besøkene i...