Hopp til hovedinnhold

Kjemi: Energi på 1-2-3

Bli med å oppdag superkraften som får alt til å skje. Hva er det som får lyset til å skinne og oss til å løpe? Sammen finner vi ut hvor energi kommer fra og hvorfor den får både deg og verden til å røre seg.
11. Nov 2025
lest
Energi på 1-2-3

Energi gjør ting mulig!

Energi er det som setter alt i gang, fra lyset som slås på, til ballen som ruller

og til deg som danser, hopper og leker. Men hvor kommer den fra?

Ta med elevene på en undrende og utforskende opplevelse.

  • Målgruppe: 1.-4.trinn
  • Fag: Naturfag: fysikk
  • Varighet: 30-45 minutter
  • Antall elever: Maks 25
  • Periode:
    • Tromsø: Hele året
    • Kan tas med ut i regionen ved forespørsel.
  • Sted: Nordnorsk vitensenter i Tromsø.
  • Pris: 60,- per elev. Lærere kommer inn gratis i følge med klassen.

Har du spørsmål eller behov for tilpasninger, ring 77 62 09 45 eller send oss en e-post til:
bestilling@nordnorsk.vitensenter.no.

Undervisninga foregår i Nordnorsk vitensenters lokaler i både Tromsø. De fleste av våre opplegg egner seg også for gjennomføring på skoler og i barnehager i hele Troms og Finnmark. Vennligst oppgi dersom dere ønsker at aktiviteten skal gjennomføres på egen skole.

Se her for mer informasjon om undervisning, bestilling og pris.

Hva skjer i dette undervisningsopplegget

Som oppvarming til besøket kan dere undre dere sammen med elevene: Hva er det som gir kroppen fart? Hvor kommer denne energien fra og hva trenger vi den til? Kan vi leve, leke og lære uten energi fra maten vår?

Tid: 30-45 minutter

Opplegget starter med en undringssamtale der vi tenker høyt omkring begrepet energi. Deretter utfører vi 2 ulike kulebane-forsøk sammen og ser hva som skjer.

For å etablere begrepsforståelse rundt begrepet energi kan dere hente det frem i ulike situasjoner i etterkant for eksempel i utetiden. Når bruker de mye energi og når bruker de lite energi? Hva er lurt å gjøre hvis man har mye energi? Enn hvis man har lite energi, hva er lurt da?

Kjerneelement: Energi og materie

Elevene skal forstå hvordan vi bruker sentrale teorier, lover og modeller for, og begreper om, energi, stoffer og partikler for å forklare vår fysiske verden. Ved å bruke kunnskap om energi og materie skal elevene forstå naturfenomener og se sammenhenger i naturfaget.

Kompetansemål i naturfag etter 2. trinn
  • Utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon.
Kompetansemål i naturfag etter 4. trinn
  • Utforske observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi.
  • Samtale om hva energi er, og utforske ulike energikilder.

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig under besøket. Lærerne har ansvar for gruppen gjennom hele oppholdet og kan bli bedt om å bistå underveis. Formidleren fra Vitensenteret har ansvar for selve gjennomføringen av programmet.

  1. Ved ankomst registrerer lærer besøket i resepsjonen. Dersom det ønskes faktura, må rekvisisjon medbringes.
  2. Skolegrupper kan benytte garderoben. Heng klær på et avgrenset område slik at det blir plass til andre besøkende.
  3. Lærerne har ansvar for elevenes oppførsel under hele besøket.
  4. Gjenstander som tilhører installasjoner skal legges tilbake etter bruk.
  5. På Vitensenteret har vi innestemme og innefart. Vis hensyn til andre besøkende.
  6. Medbrakt mat og drikke kan nytes i spiseområdet «Tareskogen». Vi ber om at spising kun foregår her, og setter pris på at dere rydder etter dere og plasserer sekker og lignende tilbake i garderoben.
  7. Elever er velkomne i butikken, men kun sammen med lærer. Lærerne har også her ansvar for elevenes oppførsel. Elever uten voksne til stede blir bedt om å forlate butikken. Varer skal behandles forsiktig, og pakninger må ikke åpnes. Våre butikkansatte hjelper dere gjerne ved spørsmål.

Du møter en av oss

Anne

Astrid

Astrid Wara

Amanda