Hopp til hovedinnhold

Teknologi og skaping: På eventyr med Eine og Andri

Klarer elevene å hjelpe Eine og Andri gjennom første oppdrag? La elevene bruke kreativitet og problemløsning til å bygge en farkost som kommer lengst mulig ned en bakke.
22. Sep 2025
lest

Oppdrag 1: Farkost

Eine og Andri opplever at verden forandrer seg, strømmen blir borte og det blir mørkt og kaldt. Elevene må hjelpe dem å løse første oppdrag: lage en farkost som kan frakte dem trygt ned en bakke.
Oppdraget kombinerer kreativitet, problemløsning og praktisk bygging, og gir elevene mulighet til å utforske egenskaper ved materialer og konstruksjon.

Opplegget er utviklet i samarbeid med Skaperskolen – et nasjonalt prosjekt i regi av vitensentrene og Naturfagsenteret.

  • Målgruppe: 1.-4. trinn
  • Fag: Teknologi, Kunst og håndverk
  • Varighet: 90 minutter
  • Antall elever: Maks 30
  • Periode:
    • Tromsø: Hele året
    • Kan tas med ut i regionen ved forespørsel.
  • Sted: Nordnorsk vitensenter i Tromsø.
  • Pris: 60,- per elev. Lærere kommer inn gratis i følge med klassen.

Har du spørsmål eller behov for tilpasninger, ring 77 62 09 45 eller send oss en e-post til:
bestilling@nordnorsk.vitensenter.no.

Undervisninga foregår i Nordnorsk vitensenters lokaler i både Tromsø. De fleste av våre opplegg egner seg også for gjennomføring på skoler og i barnehager i hele Troms og Finnmark. Vennligst oppgi dersom dere ønsker at aktiviteten skal gjennomføres på egen skole.

Se her for mer informasjon om undervisning, bestilling og pris.

Hva skjer i dette undervisningsopplegget

Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i historien om Eine og Andri.
Elevene får i oppgave å hjelpe karakterene med å lage en farkost som kan frakte dem trygt ned en bakke.

Ingen forarbeid kreves.

Tid: 90 minutter

Under besøket får vi høre kapitel 1 av historien om Eine og Andri. Elevene får et byggeoppdrag der de i par skal bygge en farkost som får dem ned en bakke og lengst mulig ut på sletta. Opplegget kombinerer kreativitet, problemløsning og praktisk bygging.

Etter besøket kan læreren følge opp historien og sammen med elevene løse de 3 neste oppdragene i historien: Fortellingen om Eine og Andri

Du finner mange andre artige undervisningsopplegg fra skaperskolen på Skaperskolen

Kjerneelement: Teknologi

«Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag. Gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende. Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter. De skal vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer. Kunnskap om og kompetanse innenfor teknologi er derfor viktig i et bærekraftsperspektiv. Arbeid med kjerneelementet teknologi skal kombineres med arbeid knyttet til de andre kjerneelementene.»

Kompetansemål i Naturfag etter 2. trinn
  • Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer.
  • Presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem.
Kompetansemål i Naturfag etter 4. trinn
  • Designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon

Kjerneelement: Håndverksferdigheter

Utvikle håndlag, praktiske ferdigheter og utholdenhet ved å bruke ulike redskaper og materialer

Kjerneelement: Kunst- og designprosesser

Utvikle nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer. Kjerneelementet vektlegger både åpne og utforskende prosesser, og stegvise prosesser med utvikling og innovasjon som mål.

Kompetansemål i Kunst og håndverk etter 2.trinn
  • Undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer.
  • Utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid.
Kompetansemål i Kunst og håndverk etter 4.trinn
  • Gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter.

Lærerens rolle:

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig under besøket. Lærerne har ansvar for gruppen gjennom hele oppholdet og kan bli bedt om å bistå underveis. Formidleren fra Vitensenteret har ansvar for selve gjennomføringen av programmet.

  1. Ved ankomst registrerer lærer besøket i resepsjonen. Dersom det ønskes faktura, må rekvisisjon medbringes.
  2. Skolegrupper kan benytte garderoben. Heng klær på et avgrenset område slik at det blir plass til andre besøkende.
  3. Lærerne har ansvar for elevenes oppførsel under hele besøket.
  4. Gjenstander som tilhører installasjoner skal legges tilbake etter bruk.
  5. På Vitensenteret har vi innestemme og innefart. Vis hensyn til andre besøkende.
  6. Medbrakt mat og drikke kan nytes i spiseområdet «Tareskogen». Vi ber om at spising kun foregår her, og setter pris på at dere rydder etter dere og plasserer sekker og lignende tilbake i garderoben.
  7. Elever er velkomne i butikken, men kun sammen med lærer. Lærerne har også her ansvar for elevenes oppførsel. Elever uten voksne til stede blir bedt om å forlate butikken. Varer skal behandles forsiktig, og pakninger må ikke åpnes. Våre butikkansatte hjelper dere gjerne ved spørsmål.

Du møter en av oss

Nina

Nina Boine Olsen

Elisabeth

Elisabeth Killie Kanebog