Elevene får lage noen kosmetikk- og hygieneprodukter og etterpå bruker vi elevenes ferske praktiske erfaringer til å forklare en del teori i organisk kjemi. Produktene eleven lager er fult ”brukandes” og elevene får selvfølgelig med seg disse tilbake til skolen.
Målgruppe: vg1
Tema: naturfag, kjemi
Varighet: 60-90 min
Antall elever: 15. Større klasser kan kjøres i to runder
Periode: Hele året
Sted: Opplegget kjøres primært hos Nordnorsk vitensenter i Tromsø
Materialkostnader: Ingen
Forarbeid på skolen
Dette er opp til læreren. Opplegget egner seg både som innledning og avslutning på for eksempel organisk kjemi.
Vitensenterbesøket
Vi starter rett på det kjemiske arbeidet med å lage ett eller to kosmetikk/hygieneprodukter. Produktene embaleres og elevene får disse med seg hjem (produktene er ”ordentlige” og kan benyttes på lik linje med kjøpevarianter).
Etter det praktiske arbeidet gjennomføres en teoridel. Her går vi igjennom temaene fett, fettsyrer, karboksylsyrer, polare og upolare stoffer, alkoholer og estere m.m.
Vi vil i stor grad benytte produktet elevene har laget, og erfaringen de har gjort seg under prosessen, til å forklare fenomene vi gjennomgår. Dette gir elevene noe konkret, nært i hukommelsen, å relatere teorien til.
Etterarbeid på skolen
Dette er også opp til læreren. Vi anbefaler å minimum lage ferdig en INCI-godkjent varedeklarasjon.
Tilknytning til læreplan
Opplegget et utviklet etter gammel læreplan, men kan være aktuelt for ulike yrkesfaglige utdanningsprogram. Under er noen eksempler
vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
vg1 helse- og oppvekstfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske egenskaper og reaksjoner til noen stoffer og stoffblandinger som er relevante for eget utdanningsprogram